torstai 16. elokuuta 2012

Karavaaneilua ja muuta puuhaa

15.8.

Koirat oli reissun jäljiltä vieläkin väsähtäneen oloisia. Pääsivät kuitenkin Maisan ja Lillin kanssa lenkille riehumaan. Illalla lähdin vielä yllätys-yllätys -sienestämään! Koska tuosta touhusta ei koko lauman kanssa mitään tulisi, otin vain Lakin mukaan reissuun. Käytiin parissa eri metsässä ja pari tuntia taaperrettiin. Lopputuloksena pari hirvikärpästä. Siinä kaikki :) Mutta ihanaahan se metsässä on tallustaa ja nauttia tuoksusta! Lisäksi aika ihan hurahtaa, kun on jotain puuhaa siinä, olkoonkin vain sienien etsiminen.

14.8.

Reissun jäljiltä olikin hyvä viedä koirat hierottaviksi. Jepun osaavissa käsissä jumit lähtivät ja tuli vetreitä koiria taasen! Jake oli eniten jumissa, se kun on tuommoinen viulunkieli ihan luonnostaan... Aussit olivat oikein hyvässä kunnossa ja Jolly muuten, paitsi spondyloosa-kohdan paikkeilla jännittymää.

7.-13.8.

Vuokrattiin sitten asuntoauto ja lähdettiin huristamaan pohjoista kohti. Ainoa varsinainen suunnitelma oli mennä Keminmaalle kisaamaan aussi-mestaruuksista ja tietty muutenkin. Auto oli kyllä aivan loistava, siinä oli hyvät tilat sisällä ja koirille takapaksissa häkit jo valmiina. Laki ja Pro matkustivat jättiläis-häkissä ja Jakella oma yksiö. Jolly-tyttönen prinsessana sai matkustaa auton sisällä. Kyllä se olikin polleana. Selvästi ainoa oikea tapa matkustaa!

Ensimmäinen yö vietettiin entisillä kotikonnuilla Laukaan Valkolassa, paikassa minkä piti olla rauhallinen ihanan metsäpolun ja hiekkakuopan siimeksessä... No, metsä oli hakattu ja hiekkakuoppaa laajennettu kovasti. Sen lisäksi siitä ramppasi porukkaa ohi ihan jatkuvasti. Hiekkakuoppakin oli sitten aamulla ihan aktiivisessa käytössä, joten ei sinnekään päässyt lenkille, pöh! Jatkettiin siis matkaa.

Hailuotoon päädyttiin ja se on ihan koiraihmisen unelma! Tähän aikaan ei ole juuri muita liikenteessä enää, joten metsissä voi liikkua kovin vapaasti. Mahtavat hiekkarannat ja mäntykangasmetsät. Kyllä siellä koirat lenkkiä saivatkin! Pari päivää vietettiin näin ihanassa paikassa.

Pakko oli lähteä Hailuodosta pois kohti Keminmaata, että kerettiin kisaamaan. Saavuttiin paikalle edellisenä iltana ja majoituttiin kisapaikan lähelle leirintäalueelle. Ekana päivänä oli ne aussimestaruudet. Nämä olivat Pron toisen 3-luokan kisat. Kivasti se kulki, mutta mestaruuksista ei nyt päässyt skabailemaan. Sen sijaan Pirjo ja Elsa nappasivat ne 3-luokassa - vau! Hienoa menoa olikin. Jake teki tasaista tulosta saaden 25 molemmilta radoilta :) Rimat siellä roiskuivat mm. ja sitä epävarmuutta eteenpäin menossa. Toisella radalla kepit kuitenkin onnistuivat loistavasti! Jännitystä päivään toi Jollyn kanssa kohtaamamme käärme. Luulin sitä ihan kepiksi tiellä ja niin taisi Jollykin luulla. Totuus paljastui Jollyn juostessa tuon kepin yli ja sen alkaessa vilkkaasti kiemurtelemaan... Säikähdin tietysti ja kutsuin Jollyn äkkiä luokseni ja sehän tuli - uudelleen käärmeen yli... No, onneksi puremia ei tullut. Sen jälkeen en kylläkään uskaltanut pitää koiria enää irti ollenkaan.

Toisena päivänä tehtiin taas tulokset molemmilta radoilta, mahtavaa! Ekalta meille kirjattiin 10 vp, vaikka oikeasti saatiin kyllä 15... tokalta radalta sitten 20 vp. Radat olivat tosi hauskat ja virtaavat. Se vaikutti Jakeenkin positiivisesti, sillä tokalla radallahan se eteni oikein määrätietoisesti eikä paljon kysellyt minne mennään todella upeeta! Ekalla radalla myös kepit onnistuivat hienosti. Vauhdikkaat radat sitten saivat puomin ylösmenot paukkumaan, hupsista! Pro teki kanssa hienot radat ja toisella ylsi ihan palkintopallille asti. Kolmannelle sijalle tuloksella 5. Todella kivat ja rennot kisat!

Jaken kisavideot lauantailta:
A-kisa
B-kisa

sunnuntailta
C-kisa
D-kisa

Sunnuntaina lähdettiin laskettelemaan taas etelää kohti. Keksittiin mennä Kalajoen hiekkarantoja katsomaan ja sinne majoituttiin kivalle leirintäalueelle. Sielläkin oli tosi kivat mäntykangasmaastot.

Kalajoen rannoille ei koirat nyt päässeet rellestämään, kun ei löydetty koirauimarantaa. Keli oli oikein aurinkoinen ja kaunis, joten rannalla oli muitakin, ei viitsinyt tuota hunnilaumaa sinne ottaa riehumaan... Siinä kun herkempi säikähtää :)

Sitten olikin aika ajella kotiin asti, että ehdittiin auto siivoamaan ennen palautusta. Matkalla pysähdyttiin vielä juhannus-reissuilta tutulla hiekkakuopalla jaloittelemassa.

Olipas meillä kiva reissu! Ja oih, kuinka kisareissut ei enää ole ollenkaan samoja nyt, kun tietää millaista se on asuntoauton kanssa... Siellä on niin ihana levähtää välillä, keittää kahvit, tehdä ruokaa ja vaikka ottaa pienet tirsat... ja taas jatkaa kisoja. Oiskohan se jonkinlainen hankittava jossain vaiheessa...? :)

Täältä löytyy lisää kuvia
Ja vielä lisää, isännän ottamia hienompia kuvia :)